LITERASI
MAKLUMAT
KONSEP LITERASI
MAKLUMAT
Literasi Maklumat adalah suatu
kemahiran yang digunakan untuk mencari maklumat tertentu yang diperlukan dan
merangkumi kebolehan mencari dan memperolehi maklumat dalam apa jua format
serta mengggunakan maklumat tersebut secara aktif. Ia juga boleh didefinisikan
sebagai keupayaan untuk mengakses dan menilai maklumat bagi membantu membuat
pemilihan dan penyelesaian masalah secara efektif.
Kepentingan Literasi Maklumat
Dasar pembangunan negara: 
1.      Membangunkan
ekonomi berasaskan pengetahuan k-ekonomi dan k-masyarakat.
2.      Memperkukuhkan
pembangunan modal insan untuk menghasilkan tenaga manusia berpengetahuan
3.      Kerajaan
menghendaki seluruh rakyatnya mempelajari, memahami dan menguasai pengetahuan
IT
4.      Matlamat Pendidikan
Negara ialah melahirkan insan yang beriman, berakhlak mulia, berilmu,
  berterampilan dan sejahtera selaras dengan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan
5.      Konsep Pengajaran
dan Pembelajaran Bestari yang berpusatkan pelajar dan dipermudahkan dengan
bantuan ICT
6.      Pembangunan ICT
dalam pendidikan
7.      Hidup dan bersaing
dalam dunia dan ekonomi global yang terlalu bergantung kepada maklumat
8.      Belajar berdikari
secara beransur-ansur untuk menghayati konsep pendidikan seumur hidup
Dari aspek Ekonomi
Menurut Barner (1996) beberapa budaya
di tempat kerja telah dikenal pasti. Berasaskan budaya-budaya ini, pekerja
zaman ,maklumat ini perlulah mereka yang mempunyai literasi maklumat bagi
memenuhi keperluan :
1.      Organisasi  maya
(Virtual Organization)
2.      Bertindak  sebagai
Pembekal, Pengeluar dan Pengurus Maklumat
3.      Ramai pekerja
sementara, sambilan dan dari latar belakang yang     
pelbagai
4.      Penggunaan   komputer
dan sistem elektronik
5.      Setiap   organisasi
dan individu perlu terus belajar dan mengikuti latihan(Learning
     Organization)
Siapakah yang dikatakan sebagai
seorang yang “Berliterasi Maklumat”?
1.      boleh  mengenalpasti
maklumat yang diperlukan
2.      boleh  mengenalpasti
bila maklumat diperlukan
3.      bagaimana dan di
mana maklumat boleh dikesan
4.      menilai secara
kritikal maklumat dan sumber maklumat
5.      menggunakan
maklumat bagi tujuan tertentu dan mengikut keutamaan
6.      melaporkan maklumat
dengan berkesan sama ada secara verbal , penulisan     
atau teknologi
7.      mengguna maklumat
yang diperolehi secara beretika.
5 ELEMEN LITERASI MAKLUMAT
1.0. KEMAHIRAN BERFIKIR KRITIS DAN KREATIF
1.0. KEMAHIRAN BERFIKIR KRITIS DAN KREATIF
10. KEMAHIRAN MAKLUMAT / PERPUSTAKAAN
1.1 Lokasi bahan
1.2 Sistem pengkelasan perpuluhan Dewey
1.3 Bahan-bahan bercetak (Jenis-jenis buku)
1.4 Bahan-bahan Bukan bercetak .
1.1 Lokasi bahan
1.2 Sistem pengkelasan perpuluhan Dewey
1.3 Bahan-bahan bercetak (Jenis-jenis buku)
1.4 Bahan-bahan Bukan bercetak .
2.1 Penggunaan lembaran pengurusan
grafik
2.2 Membanding beza
2.3 Membuat ramalan dan sebagainya
2.2 Membanding beza
2.3 Membuat ramalan dan sebagainya
3. KEMAHIRAN BELAJAR
3.1 Membaca
3.2 Teknik mencatat Nota
3.1 Membaca
3.2 Teknik mencatat Nota
4. KEMAHIRAN KOMUNIKASI /
MENYAMPAIKAN MAKLUMAT
4.1 Verbal – mendapat dan melaporkan maklumat yang diperoleh.
4.2 Menyampaikan maklumat secara bertulis melalui laporan penyelidikan dan sebagainya.
4.1 Verbal – mendapat dan melaporkan maklumat yang diperoleh.
4.2 Menyampaikan maklumat secara bertulis melalui laporan penyelidikan dan sebagainya.
4.3 Menyediakan citation / nota kaki
dan rujukan.
5. KEMAHIRAN ICT
5.1 Pencarian maklumat digital, pangkalan data dan enjin carian.
5.2 Menghasilkan laman web, broser, dan risalah.
5.3 Menggunakan perisian-perisian multimedia.
5.1 Pencarian maklumat digital, pangkalan data dan enjin carian.
5.2 Menghasilkan laman web, broser, dan risalah.
5.3 Menggunakan perisian-perisian multimedia.
PERANAN LITERSI MAKLUMAT DI DALAM
PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN.
Penguasaan kemahiran LM boleh
dijalankan melalui pelbagai strategi pengajaran melalui:
1. Kerja kursus
2. Projek khusus mata pelajaran Tertentu
3. Aktiviti kelas
4. Aktiviti ko-kurikulum
5. Kerja kendiri
6. Program/aktiviti PSS
7. Program membaca
2. Projek khusus mata pelajaran Tertentu
3. Aktiviti kelas
4. Aktiviti ko-kurikulum
5. Kerja kendiri
6. Program/aktiviti PSS
7. Program membaca
Di Malaysia  model-model yang
diguna pakai  adalah :
a. The Big6 Skills – Eisenberg and
Berkowitz
| 
Definisi   Tugasan 
 | 
| 
Strategi Pencarian Maklumat 
§    kenalpasti
  sumber maklumat yang mungkin pilih maklumat   mengikut keutamaan | 
| 
Lokasi   dan Akses 
·        
  kenalpasti lokasi maklumat
  yang akan dicari (termasuk pengkalan data atas talian) 
·        
  mencari maklumat yang relevan | 
| 
Mengguna   maklumat 
 | 
| 
Sintesis 
 | 
| 
Penilaian 
1.      menilai keberkesanan
  hasil pencarian maklumat 
2.      menilai  proses
  perjalanan pencarian maklumat 
3.      mencadangkan  penambahbaikan 
4.      kenalpasti  keperluan
  mencari maklumat lanjut terhadap sebarang kekurangan | 
Petunjuk kejayaan sesuatu program
literasi maklumat di sekolah
1.       Peningkatan
Penggunaan Pusat Sumber Sekolah
2.      Peningkatan
Permintaan Terhadap Bahan Maklumat
3.      Peningkatan
Permintaan Terhadap Akses Kepada Maklumat
4.      Peningkatan
Penyebaran Maklumat
5.        Peningkatan
Pencapaian Akademik
6.      Peningkatan
Pencapaian Ko-Kurikulum.
7.      Aktivti
penyelesaian masalah dan lain-lain.
Bacaan tambahan berkaitan Literasi
maklumat
 
 
No comments:
Post a Comment